W ramach projektu "Nauka języka-podstawa integracji" realizowanego przez Fundację Obywatelska Perspektywa w Szkole Podstawowej nr. 60 w Warszawie prowadzone były zajęcia wyrównawcze dla dzieci uchodźczych.
Beneficjentami naszych działań było dwoje gruzińskich dzieci, które rozpoczęły naukę w polskiej szkole we wrześniu bieżącego roku. Dzieci nie znały języka polskiego w ogóle. Z tego względu dzieci praktycznie pozbawione były możliwości komunikacji ze środowiskiem szkolnym, zarówno z nauczycielami, jak i z kolegami z klasy.
Początkowo porozumiewaliśmy się jedynie w języku gruzińskim. W czasie zajęć wyrównawczych dzieci stopniowo opanowywały znajomość polskiego alfabetu, ćwiczyły kaligrafowanie, uczyły się pisać i czytać ze zrozumieniem. Nodar i Mari robili ogromne postępy. W bardzo krótkim czasie dzieci zaczęły porozumiewać się w języku polskim, czytać i pisać. Poza materiałami przygotowanymi przez prowadzącą, a także poza wspólnym odrabianiem zadań domowych, Nodar w trakcie zajęć wyrównawczych wypełnił 6 ćwiczeń do nauki języka polskiego, co świadczy o wytężonej pracy i ogromnej chęci i motywacji do nauki. Praca z Mari polegała przede wszystkim na odrabianiu zadań domowych. Dziewczynka jest bardzo zdolna i pracowita. Trafiła do IV klasy, jednak początkowo słaba znajomość języka w dużym stopniu utrudniała jej, bądź uniemożliwiała samodzielne wykonywanie zadań domowych.
Celem prowadzonych przez nas zajęć było umożliwienie dzieciom lepszego funkcjonowania w środowisku szkolnym poprzez prowadzenie indywidualnych zajęć z języka polskiego. Nasze działania służyły wyrównywaniu szans edukacyjnych u dzieci wymagających dodatkowej pracy pozalekcyjnej, tym samym poszerzaliśmy ofertę integracyjną, której nie prowadzi szkoła.
Rezultaty:
Prowadzone przez nas działania służyły wyrównywaniu szans edukacyjnych, poprzez dodatkowe nauczanie dzieci języka polskiego, służące zwiększeniu umiejętności mówienia w języku polskim, a także czytania i pisania. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach, błyskawicznie przyswajały wiedzę, coraz lepiej piszą i czytają. Dzięki lepszej znajomości języka polskiego znacznie lepiej funkcjonują w środowisku szkolnym, rozumieją polecenia i pytania nauczyciela, potrafią udzielić prostych odpowiedzi, rozumieją sens prostych zdań. Nawiązali pierwsze przyjaźnie z uczniami polskimi, chcą zostać w Polsce, tutaj mieszkać i uczyć się.
Zajęcia wyrównawcze prowadzone były dla niewielkiej, dwuosobowej grupy, dzieci niezwykle chętnych do pracy i nauki, zawsze przygotowanych na zajęcia, skoncentrowanych i ciekawych świata, w związku z czym, praca z nimi była przyjemnością. Ponadto, personel szkolny dokładał wszelkich starań by stworzyć odpowiednie warunki do pracy dla dzieci i osoby prowadzącej.
Wnioski na przyszłość:
Zajęcia wyrównawcze powinny być prowadzone przez dłuższy okres, systematycznie, co nie tylko pozwala na bieżąco pomagać dzieciom w nauce, ale także wyrabia w nich nawyk systematycznej pracy.
przygotowała Marta Gzyra